מתיחות לגוף – איך לשמור על הגמישות גם בגיל מבוגר?

בכל גיל מאוד חשוב לשמור ולתחזק את גופנו ובעיקר ככל שאנו מתבגרים. התהליך הטבעי של התבגרות הגוף מקצר את הרצועות והגידים ומוביל לנוקשות בשרירים. אימון יומי של כמה דקות צ'י קונג יעזור למתוח את הגוף וישפר משמעותית את הגמישות. מנסיון של שנים רבות תרגול הצי' קונג כולל בעיקר תרגילים לשימור והגדלת טווח התנועה והגמישות ולכן הוא כל כך מתאים לנו גם בגיל מבוגר.

אני מאמין שתחזוקה נכונה ותרגול יומי אמורים לכלול תרגילים משלושה סוגים:

  1. תרגילי כח לחיזוק שרירי השלד (שרירי הליבה) והשרירים הגדולים הפעילים בגופנו.

2. תרגילי גמישות והארכה לשמירה על האלסטיות הטבעית שלנו.

3. תרגילי שימור והגדלת "טווח התניעה" של המפרקים והשלד.

איך תרגול צ'י קונג שומר על בריאותנו

קיימות שיטות שונות של תרגול צ'י קונג אשר שמות דגש על נושאים שונים: ישנם תרגולי צ'י קונג הכוללים בעיקר מדיטציה בתנועה ואיזון רגשי מנטאלי. ישנם תרגולי צ'י קונג המיועדים להבריא את תפקוד האיברים הפנימיים. יש גם את תרגולים איטיים ורכים "יניים" אל מול התרגולים המהירים והחזקים "יאגיים" באופיים. בנוסף לכל אלה יש גם תרגולי צ'י קונג הכוללים תרגילי כח – תרגילים שמאוד חשוב לדעתי לשלב באימון היומי.

באופן כללי כאשר אנו נעים באיטיות ומרחיבים את התנועה, שרירי היציבה והשלד חייבים להכנס לפעולה. מכאן ניתן להבין שהתרגול מאוד מחזק אותנו. מעבר לכך שהעמידה "הנמוכה" בעמידת "הפרש" שבה משתמשים בתרגול מחזקת את שרירי הרגליים.

כל סוגי תרגולי הצ'י קונג שהוזכרו כאן, משפרים את הבריאות שלנו, את זרימת האנרגיה הטבעית ומחזור הדם ותורמים לגמישות שלנו, ליכולת התנועה של הגוף ובהקלה על כאבים שאנו חויים במהלך חיינו.

אימון לשיפור הכח והגמישות

בוידאו זה אני מראה כמה תרגילים להתחיל את הדרך שלנו בשימור ושיפור הגמישות. התרגול כאן מתאים כאימון יומי עדין יחסית ולא דורש כושר גופני או נסיון. כמובן שמומלץ לתרגל בעדינות ובהתמדה ולהיות בקשב ליכולת הגופנית שלנו.

הרפואה הסינית מתיחסת לשני כוחות או קוטביות בחיינו והם "יין ו יאנג" – יין ויאנג מתארים את שינוי האנרגיה והזרימה ביקום ובתוכנו ואפשר לתת להם פירושים שונים. באימון הגמישות שלנו ובתרגול הצ'י קונג אני יכול לעבוד בצורה עדינה ואיטית – יינית. כך בדיוק מתנהל התרגיל בסרטון הראשון שצרפתי עבורכם. לכן הוא מתאים לכולנו, גם למי שאין כושר או נסיון קודם. (את אימון הגמישות הייני העדין אני ממליץ לתרגל יום יום)

מצד שני אימון נמרץ, מהיר, אקטיבי, נחשב "יאנגי" באופיו. בוידאו שמצורף למטה צילמתי עבורכם אימון של כ 8 דקות שאני אישית עושה בוקר בוקר. האימון כולל תרגילי גמישות שדורשים הרבה מאמץ, מתיחות לגב , לכתפיים ולרגליים. בנוסף, כאיש אומניות לחימה בצעירותי, אני משלב באימון גם בעיטות. חשוב לי מאוד לציין כי אימון זה לא מתאים לכולם, ולכן מאוד חשוב שלא להגזים ולהקשיב ליכולת האישית שלכם. *התרגול הזה לא מומלץ למתחילים או למי שסובל מבעיות בריאות או פציעות בגב וברגליים.

האימון עזר לי מאוד כאשר סבלתי מכאבי גב תחתון והרגשתי שאני מאבד את הגמישות שלי. יחד עם זאת, היה חשוב לי לאפשר לכם לראות שגם תרגול צ'י קונג יכול להיות אנרגטי ונמרץ.

סודות "המאסטרים" הסינים לכח וגמישות.

כפי שהזכרתי למעלה, ישנם תרגולי צ'י קונג מאוד נמרצים שעוזרים לשפר את הכח והגמישות שלנו גם בגיל מבוגר. אחת מהסדרות שאני אישית מתרגל כ 30 שנים ואוהב ללמד היא סדרת "הגידים והמפרקים" . אימון הצ'י קונג הייחודי הזה משוייך לנזירים הלוחמים של "מנזר שאולין" בסין ובמשך שנים נשמר כסוד שעבר רק ממורה לתלמיד. אישית, אני מלמד את התרגול הייחודי הזה בשעורי הצ'י קונג שאני מעביר ומשתדל להתאים אותו לכל הגילאים ומצבי הבריאות ומאמין ששילוב נכון של פעילות גופנית הכולל את כל שלושת עקרונות התרגול ,כח, גמישות, תנועה, חשוב לבריאותנו.

מדוע חשוב לשחרר מתח ונוקשות?

הרפואה יודעת לומר כיום שאחת הסיבות העיקרות לבעיות בריאות, נוקשות שרירים וכאב היא, תחושת מתח. כאשר אנו מתוחים, מערכת העצבים שלנו מגורה מידי, השרירים מגיבים בכיווץ מוגבר והנשימה מתקצרת. כתוצאה מכך, כל מכלול הגוף – נפש שלנו נפגע ולכן חשוב למצוא דרכים לפרוק את המתח המיותר.

מסיבה זו בחרתי לצרף לכם כאן סרטון וידאו נוסף עם תרגול מרגיע ונעים שמתאים לכל יום ותקופה. כ 15 דקות של תרגול צ'י קונג קליל יחד עם הנחיה מפורטת על התהליך אותו אנו עוברים בתקופה הספציפית הזו.

למי שירצה לתרגל איתי צ'י קונג או להתייעץ אני זמין תמיד בשבילכם.

מאחל לכם בריאות בדרך הצ'י

דניאל סמלסון- מורה בכיר לצ'י קונג מרפא, טאי צ'י ורפואה סינית

שתפו לאדם שאתם אוהבים

שיתוף בפייסבוק
שליחה בוואטסאפ
שיתוף דרך מייל

פוסטים נוספים

קבלו במתנה את כל הפוסטים המובילים שלי בצורה מאורגנת ומסודרת לפי נושאים.

בנוסף תקבלו תכנים בלעדיים לרשימת התפוצה שלי