איך להוריד מתח – שיחרור מתח וסטרס דרך תנועה ונשימה.

בחיי היום יום לא חסרות לנו סיבות להיות מתוחים ולחוצים ולא פעם אנחנו מחפשים את הדרך איך להוריד מתח בחיים שלנו. כשגרה, חיינו בעולם המודרני מאוד עמוסים ומהירים יש צורך לעשות המון דברים, כמעט בו זמנית. הלחץ להתנהל ע"פ מוסכמות החברה ולעמוד בדרישות שלה גדול מתמיד. בנוסף, יש את המתח הכלכלי שמלווה רבים מאיתנו, דאגה למשפחה שלנו או אתגרים בריאותיים ובין אישיים . כדי לדעת להכיל את כל אלו, וכדי לשמור עלינו שלא ייגרם לנו נזק פיזי, או רגשי, חשוב ללמוד כלים פשוטים ויעילים כדי להוריד את המתח שמצטבר אצלנו. לצורך כך באופן אישי, אני ממליץ על שילוב של תנועה ונשימה – תרגול הצ'י קונג אידיאלי למצבים אלו.

איך מתמודדים עם מתח ופחד קיצוניים?

רוב האנשים לומדים לתפקד עם תחושת המתח "השגרתי" שמלווה אותם. יש מקרים שבהם המצב משתנה, מופיע משבר פתאומי בחיינו ואנו מוצפים בתחושת של סטרס, דאגה ואף חרדה בצורה קיצונית. משבר כזה יכול להיות אישי, בריאותי, כלכלי, ביטחוני או שילובים בניהם.

במצבים אלו רובנו נתאר תחושות רגשיות וגופניות די דומות: קושי בנשימה ו / או לחץ בחזה, תחושת יובש בפה, נוקשות בשרירים, חוסר שינה ועוד… נשאלת השאלה מה אנו יכולים לעשות במצבים אלו? איך להירגע? האם יש בידינו את היכולת להתמודד עם התופעות האלה בעצמינו? כמובן שכן! הגישה הסינית משתמשת בגוף שלנו כדי לרפא את עצמו.

הגישה הסינית להתמודדות עם מתח ולחץ

על פי הרפואה הסינית כל תחושה ורגש בגוף שלנו, גורמים לשינוי בזרימה האנרגטית במסלולי המרידיאנים. לעיתים, רמות האנרגיה יוצאות מאיזון וגורמות לתחושת פיזיולוגיות ורגשיות לא נעימות. מכאן שכשאנחנו לומדים איך לנתב את האנרגיה בגופנו בצורה נכונה ויעילה, אנחנו יכולים להקל על התחושות הללו. תרגול צ'י קונג, שהוא אחד מענפי הריפוי של הרפואה הסינית, משלב עבודה עם תנועה, נשימה, מודעות ואנרגיה. 'שימוש' בכל "כלי העבודה" האלה יחד מאזן את האנרגיה שעוברת במסלולי המרידיאנים ומשפיעה באופן משמעותי על מצב הרוח שלנו, על המחשבות שלנו, על המצב הפיזיולוגי והגופני שלנו.

בוידאו שלפניכם, צילמתי תרגול שאפשר לעשות יום יום ב 20 דקות בלבד. הקפדתי לבחור תנועות צ'י קונג קלילות שלא דורשות כל ניסון קודם או כושר גופני. האימון מתאים למתחילים ולמתקדמים, לצעירים ולמבוגרים כאחד. המטרה העיקרית של התרגול היא להזרים את הצ'י (אנרגיית החיים) ולאפשר איזון ושיחרור, גם פיזי וגם אנרגטי.

השלב הראשון של התרגול מתחיל ב"חימום" ראשוני של המפרקים והשרירים המשחרר את הנוקשות שמצטברת כתוצאה מהמתח. בשלב השני אנו מאיטים את הקצב ועוברים לשילוב של תנועה ונשימה שתורם להרגעה מנטאלית ורגשית. בשלב השלישי אנו מטעינים את עצמנו באנרגיה טריה וחדשה. כך אנו מקבלים אימון יומי שלם ומרגיע.

מה עוד אפשר לעשות כשאנו לחוצים וחרדים?

למי שלא מכיר עולם הצ'י קונג נראה בעיקר כמו אימון איטי שמתאים בעיקר למבוגרים סינים בפארק. אמנם עולם הצ'י קונג הוא פילוסופיה עתיקה מאוד, אך היא חיה ונושמת גם כיום ומתאימה יותר מתמיד לאורח החיים המתוח בעידן המודרני. בהוסף לתרגול ההתנועה והנשימה אנו לומדים גם לתרגל מדיטציות סיניות שנקראות "נאי גונג".

בעבר, כאשר תלמיד רצה ללמוד מהמורה שלו הוא היה עושה זאת דרך חיקוי התנועה. תהליך הלמידה היה מאוד ארוך. כמורה לרפואה סינית וצ'י קונג חשוב לי מאוד להסביר לתלמידים שלי איך התאוריה והפרקטיקה של התרגול מתחברות יחד ואיך הן באות לידי ביטוי בגוף שלנו. בשעורי הצ'י קונג שאני מעביר מידי יום בזום, אני מלמד את סדרות התרגול השונות ומסביר לעומק כל תנועה ותנועה שאנו לומדים. בשיעורים האלה אני מאפשר למתרגל להבין את התמונה הכוללת של תרגול הצ'י קונג וההשפעה שלה על הגוף שלו, על הרגש שלו, ועל המצב האנרגטי שלו. בעזרת מיקוד תשומת הלב לפרמטרים האלה ניתן לראות את השינויים בתחושות לפני התרגול, ולאחריו.

אני מאוד אוהב ללמד כלים שהם שילוב של תנועה יחד עם דימיון מודרך, ועבודה עם קול וצליל. הצליל שאנו שומעים או מפיקים מייצר תנועה ושינוי אנרגטי גם בגוף וגם בסביבה שלנו. זאת אומרת שיש לנו את היכולת להשפיע על מצב הרוח שלנו ועל הארגיה שלנו וסביבנו תוך כדי תרגול תנועה וצליל.

בוידאו הבא אני מסביר את העיקרון של עבודת הצ'י קונג הזו המשלבת דמיון מודרך, צליל ותנועה. בסרטון נלמד להפיק צליל מסויים באמצעות הגרון, לנתב אותו בגופנו ותוך כדי לדמיין את המתח 'עוזב' אותנו. חזרה על התהליך הזה מס' פעמים מאפשרת לנו "להטעין" את עצמנו מחדש ולחוות רוגע, שלווה וויטאליות.

כדי לשחרר את הסטרס במצב אקוטי, ההמלצה שלי היא לבצע את התנועה בסרטון פעמיים ביום, בבוקר ובערב. השילוב של התרגול הזה עם 20 דקות התרגול מהסרטון שלמעלה יכול להיות שילוב נהדר ואפקטיבי להחזיר את הרוגע והשלווה לחיים שלנו. גם סדרת "היונה" לחולשה ועייפות, חיזוק מערכת החיסון לרוגע ושלווה למשל, יכולה להוות תרגול בריאותי פרקטי ותומך שמאפשרת לנו איכות חיים בריאה ומאוזנת לאורך זמן.

אני תמיד זמין כאן בשבילכם לכל שאלה ובקשה

דניאל סמלסון, מורה בכיר לצ'י קונג מרפא , רפואה סינית וטאי צ'י צ'ואן.

שתפו לאדם שאתם אוהבים

שיתוף בפייסבוק
שליחה בוואטסאפ
שיתוף דרך מייל

פוסטים נוספים

קבלו במתנה את כל הפוסטים המובילים שלי בצורה מאורגנת ומסודרת לפי נושאים.

בנוסף תקבלו תכנים בלעדיים לרשימת התפוצה שלי