"ניקוי אביב" תזונתי, רגשי ומנטאלי

מושג תזונת ניקוי האביב קיים במסורת הפילוסופית והבריאותית של הרפואה הסינית כבר אלפי שנים, וכיום אנשים משתמשים בזמן זה של סיום החורף ותחילת האביב כדי לבצע ניקוי שברובו קשור לנושא התזונתי.

לאורך כל השנה אנו צורכים מזונות מסוגים שונים שלעיתים לא מיטיבים עם בריאותנו, כסוכר, שומן, אלכוהול, מזון מעובד ועוד.

ניקוי האביב הקלאסי מבצע שינוי תזונתי משמעותי וברובו כולל הימנעות ממוצרים רבים ושילוב תבשיל של אורז ומש, למשך כ 10 ימים עד שבועיים.

לא מדובר על דיאטה להורדת משקל אלא על כלי אישי טיפולי ופרקטי, המיועד זמן קצר, כדי לעורר תהליך של שינוי וניקוי תזונתי בריאותי.

אך למעשה לאורך שנה אנו צוברים גם "רעילות" שלא קשורה למזון, אנו מחושבים מחשבות שמטרידות אותנו שוב ושוב, עסוקים בתכנון וארגון בצורה אובססיבית, מוצפים במחשבות שליליות "מרעילות" אותנו.

ברמה הרגשית אנו נחשפים יום יום למצבים הגורמים לנו לתחושות של מתח רב, דאגה, עצב, חשש ואף לחרדה. ההשפעה המצטברת על הרגש, המחשבה ,הגוף והתזונה שלנו, גורמת לתקיעות ברמה האנרגטית. ועולה השאלה, איך אפשר להפחית את המתח, איך אפשר להפסיק לדאוג ולחשוב כל הזמן, איך אפשר ללמוד להתמודד טוב יותר עם המצד שלנו כיום והאם ניתן להפסיק להרגיש כך , או לנקות את עצמנו ממחשבות שליליות ורגשות מטרידים.

הסינים אומרים שכלל המערכת האנרגטית שלנו משתבשת, כתוצאה מסטרס ומחשבות טורדניות וכתוצאה מכך מופיעים סימפטומים ומחלות. חלק מהתחושות יהיו רגשיות וחלק יבואו לידי ביטוי בגופנו בנוקשות שרירים ואף כאב לרוב לאורך הכתפיים והגב, כאשר אנשים יתארו זאת כתחושת עומס יחד עם לחץ בעורף.

על פי הרפואה הסינית האביב הוא זמן מושלם לניקוי, יציאה מתרדמת החורף אל אנרגיה של התחדשות וצמיחה לקראת הקיץ האנרגטי והפעיל יותר.

במסורת הסינית קיימים 5 אלמנטים (יסודות) והם משויכים אל חמישה איברים בגופנו ואל עונות השנה:

אביב – עץ – כבד

סתיו – מתכת  – ריאות

חורף – מים – כליות

קיץ – אש – לב

עונות המעבר – אדמה – טחול

מכאן אנו רואים שבניקוי אביב אנו מתייחסים בעיקר אל אלמנט העץ ואל איבר הכבד. על פי הרפואה המערבית איבר הכבד אחראי על ניקוי מחזור הדם, הפרשות אינזימי עיכול וחלבונים, מייצר מולקולות חשובות של סוכר ושומן, עוזר בתהליך הקרישה ועוד עוד. כיום די ידוע שהשפעה של תזונה לא מתאימה העשירה בסוכר, שומן, חלבון , אלכוהול (וגם עישון) פוגעים בכבד ומכאן הנטייה שלנו לנסות לשנות תזונה כדי לנקות אותו. אך בנוסף יש חשיבות עצומה לתהליך הניקוי האנרגטי, מנטאלי ורגשי שלו.

ברפואה הסינית יש תפקידים רבים וחשובים לכבד (ולבן זוגו כיס המרה):

1. הזרמה וחלוקה של צ'י (אנרגיית החיים) אל כל האיברים, הרקמות ומסלולי המרידיאנים

2. ייצור הדם עצמו בשילוב עם איברים אחרים ככליות ולב

3. הזרמה וחלוקה של מחזור הדם ברחבי הגוף.

4. אחסון וטהור הדם בלילה ושחרורו אל המערכת הגופנית בבוקר.

5. אחראי על כל תנועתיות השרירים, הגידים והמפרקים.

6. הכבד אחראי על העשייה, המימוש הפוטנציאל שלנו (שנמצא באלמנט המים) וההוצאה אל הפועל.

7. הסינים אומרים  שהכבד הוא המתכנן והאסטרטג הגדול ברמה המנטאלית והרגשית.

8. הכבד אחרי על היוזמה והאמביציה שלנו.

9. הכבד שמאופיין בתנועה ואחראי על היצירתיות שלנו בכל הרמות.

10. הכבד אסרטיבי ברמה חיובית שמקדמת אותנו.

כאשר הכבד לא מאוזן אנרגטית ורגשית אנו חווים:

תסכול

תחושת מתח

כעס

עצבנות

אי שקט

התפרצויות זעם

חוסר יכולת להתמקד , לתכנן ולעשות

נוקשות בשרירים והמפרקים

בעיות במערכת העיכול

בעיות במערכת הדם

בעיות במערכת התנועה ועוד

על פי הרפואה הסינית חוסר איזון אנרגטי נובע מגורמים פנימיים וגורמים חיצוניים כגון תזונה, מצב חברתי אליו אנו חשופים לאורך זמן, חוסר בשעות שינה ועוד עוד.

כאשר הגוף יוצא מהאיזון האנרגטי מופיעים סימפטומים שחלקם פיזיים ככאבי ראש, לחץ דם, נוקשות במפרקים,  וחלקם סימפטומים רגשיים כהתקפי חרדה , דאגה מתמדת שמפריע לתפקד או לישון ועוד. מתוך התובנה שלמערכת האנרגטית שלנו יש השפעה מהותית על המצב הבריאותי שלנו, הן בגוף ובאיברים הפנימיים, במערכות הגוף השונות וכמובן על במצב המנטאלי ורגשי שלנו ,אנו מבינים שלתרגול הצ'י קונג, המשלב תנועה ונשימה, יש יכולת איזון וריפוי מאוד משמעותיים.

תרגול הצ'י קונג המשלב תנועות עדינות ורכות הינו תרגול בריאותי בן אלפי שנים והוא אחד מחמשת ענפי הריפוי של הרפואה הסינית.

התרגול מיועד להשפיע ישירות על האנרגיה המרידיאניים  וכך בעצם מהווה כלי טיפולי בריאותי וגם סוג של מדיטציה בתנועה; הנקרא "נאי גונג".

קיימים סוגי צ'י קונג שנבנו ספציפית כדי להשפיע לטובה על החלק המנטלי ורגשי שלנו ולתת כלים פשוטים ויעילים כדי להקל על תחושת של חרדה, דאגה, מתח ועוד.

את סדרת הצ'י קונג חמשת יסודות הרגש בניתי אישית באופן מיוחד כדי לחבר את התנועות אל דפוסי האנרגיה בגופנו ובכך לאפשר לכל אחד לשחרר "תקיעות אנרגטית" שבעצם באה לידי ביטוי ברגשות לא נעימים שאנו חווים.

מדובר בכלי פשוט שלא דורש ידע או ניסיון קודם ומאפשר לכל אחד להתנסות בשילוב הייחודי של הנשימה המודעת והתנועה הרכה ולמצוא את הדרך האישית שלו לשחרר את התחושות והמחשבות הלא נעימים , לפני שאלו יצטברו עוד עוד ויהפכו למעמסה משמעותית על חיינו. באמצעות כלים אלו כמדיטציה סינית וסדרת חמשת היסודות נוכל לבצע "ניקוי אביב" בעצם בכל יום בחיינו ולחיות בשלווה ורוגע.

לסיכום ניתן לומר שאיזון הגוף והנפש תלויים בחיבור התנועה, הנשימה , האנרגיה הזורמת במסלולי המרידיאנים אך בעיקר בכוונה והמיקוד שלנו והיכולת לשחרר דפוסים שמעכבים אותנו או שולטים בנו ולהחליפם בחדשים, אשר תורמים לשלווה ולאיזון הפנימים שלנו.

לעתים מדובר בתהליך ארוך אך ללא ספק, תהליך שתורם לחיים באיכות טובה ונעימה יותר.

שתפו לאדם שאתם אוהבים

שיתוף בפייסבוק
שליחה בוואטסאפ
שיתוף דרך מייל

פוסטים נוספים

קבלו במתנה את כל הפוסטים המובילים שלי בצורה מאורגנת ומסודרת לפי נושאים.

בנוסף תקבלו תכנים בלעדיים לרשימת התפוצה שלי