מהו הכאב על פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית לא עושה הבחנה מדויקת לגבי מקור הכאב ומתייחסת אליו "כאל חסימה של אנרגיה ודם".

אבל, לפני שנצלול להסבר ע"פ הרפואה הסינית, נבין קודם כל מהו אותו כאב ואיך הוא נוצר.

ההגדרה של כאב היא "תחושה או חוויה לא נעימה עד מכאיבה הקשורה לאזור ספציפי בגוף הסובל מנזק כזה או אחר ברקמות"

כאב יכול להיגרם ממקורות שונים בגוף בשלבים שונים בחיינו. לדוגמא: כאב ממקור שרירי, ממקור עיצבי או ממקור גרמי.

כאב ממקור שרירי: הוא כאב הנובע מבעיה או נזק בשריר, לדוגמא פגיעה ברקמת השריר או במעטפת השריר עצמו. לעיתים הכאב נגרם בגלל פעולה או תנועה לא נכונה, נזק כתוצאה מחבלה, מכה, או ממאמץ יתר.

לעיתים השריר סובל ממה שנקרא "דלקת בשריר" ואז יתכן ויהיה צורך בשימוש בנוגדי דלקת.

כאב ממקור עצבי: הוא כאב אשר יש בו מעורבות או פגיעהבעצב אשר אחראי על אזור, תנועה או שריר. כל שריר מקבל אותות עצביים חשמליים באופן סדיר וכאשר נוצרת פגיעה עצבית או  דלקת בעצב האזור או השריר מקבלים גירוי יתר שמעלה משמעותית את "טונוס" השרירים וגורם לתחושת כאב. הכאב הזה מאופיין גם בתחושת זרמים והקרנות.

 כאב ממקור גרמי: הוא כאב אשר נגרם כתוצאה מפגיעה או נזק לעצם. לרוב למפרק בגוף, ולעיתים לגוף החוליה. לעיתים ניתן לשפר את המצב על ידי תרגול תנועתי, מנוחה או בשימוש תרופתי.

בכל אלה, הרפואה המערבית מנסה לטפל על ידי שילוב של מנוחה, פיזיותרפיה וכמובן כדורים נוגדי דלקת ומשככי כאב כאלו ואחרים. במקרים של נזק משמעותי ממליצה רפואה זו גם על ניתוח.

לעומתה, הרפואה הסינית "רואה" את הכאב כחסימה באזור המסויים בגוף, לדוגמא כשמדובר בכאב גב, כאבי כתפיים או צוואר, היא תתייחס למסלול המרידיאן (האנרגיה) אשר זורם על גבי אזור הכאב הספציפי הזה.

החסימה במסלול האנרגטי היא זו שגורמת לתחושת הכאב, ולכן עלינו לבצע טיפול כדי לפרוץ את החסימה ולהוביל אנרגיה חדשה ורעננה אל המקום.

הטיפול ברפואה הסינית יכול להיות עיסוי מקומי על ידי טכניקת הטווינה (פיזיותרפיה סינית – טיפול במגע המבוסס על מסלולי המרידיאנים) על ידי דיקור סיני, על ידי צמחי מרפא או על ידי טיפול תנועתי באמצעות תרגילי צ'י קונג. כלומר, אפשר לראות כי הרפואה הסינית והצ'י קונג מחפשים דרכים לטיפול בכאב ללא התערבות חיצונית.

.מתוך התובנה הזו עולה, כי כל מחלה, סימפטום או כאב נובעים מחוסר איזון אנרגטי/ עודף אנרגיה/ חוסר אנרגיה/ חסימה של צ'י – אנרגיה. הסינים פיתחו את תרגול הצ'י קונג ככלי טיפולי ותחזוקתי להזרמת האנרגיה בצורה חלקה במסלולי המרידיאנים .

התאוריה הזו שמה בחשיבות עליונה את העובדה, כי תנועות הגוף שמבוצעות בסדר מסוים ובהכוונה מדויקת בונות זרימה שמשלבת תנועה ונשימה הבאות לידי ביטוי בתרגול "סדרות צ'י קונג"

סדרות הצ'י קונג הן רצף של מס' תרגילים כאשר כל סדרת תרגילים מיועדת למטרה שונה כמו חיזוק הגוף והגמשתו, הרגעת הנפש והקלה על מצבי מנטאליים ורגשיים, איזון ובניית אנרגיה נוספת בגופנו.

לאורך השנים ניבנו סדרות ספציפיות אשר התמקדו בעיקר בנושא של תרגול תנועתי אנרגטי להקלה על נוקשות וכאבים בשרירם והמפרקים. 

אפשר לסכם כל זאת ולאמר כי לכאב יש 3 רבדים שאליהם אנו מתחייסים: הרובד המנטאלי רגשי, הרובד הפיזיולוגי והרובד האנרגטי (הצ'י קונג)

כאשר אנו מחליטים לטפל בעצמנו, לקחת אחריות על מצבנו ומצב בריאותינו אנחנו חייבים להתייחס למרכיבים אלה. מתוך הידע העצום שנצבר לאורך אלפי שנות קיום המסורת הסינית – תרגול צ'י קונג מהווה כאן תשובה מעולה לכל שלושת הרמות של הכאב.

התנועות העדינות והנשימה המודעת מרגיעות את הנפש, מפיגות את החשש מהכאב שנוצר כתוצאה מתנועה, מחדשות את זרימת הדם והאנרגיה באזור "פותחות" את החסימה במסלולי המרידיאנים ועוזרות להתחדשות יכולת התנועה באיזור הפגוע.

כמתרגל צ'י קונג מעל ל 35 שנה, בניתי מס' סדרות המיועדות להקלה על כאבים בחגורת הכתפיים, הצוואר וכאבי גב. הנה כמה דוגמאות לקורסי הוידאו שבניתי בשנים האחרונות:

עצמת הגב – להקלה על כאבי גב כרוניים ונוקשות בכתפיים ובגוף: https://bit.ly/3o6ANnV

 גב וצוואר משוחררים – להקלה על כאב כרוני ואקוטי בגב העליון , הצוואר והכתפיים: http://bit.ly/389WRYK

  דאו יין ג'ין – להחזרת יכולת התנועה והגמישות לגידים והמפרקים בגופנו: http://bit.ly/3oMRuVj

 המדריך לטיפול בכאבי ברכיים : https://bit.ly/3jSjW5C

לשיתוף, התלבטות או התייעצות בנושאי כאב – מוזמנים לכתוב לי בוואטצאפ הפרטי שלי: 052-5477567

 דניאל

שתפו לאדם שאתם אוהבים

שיתוף בפייסבוק
שליחה בוואטסאפ
שיתוף דרך מייל

פוסטים נוספים

קבלו במתנה את כל הפוסטים המובילים שלי בצורה מאורגנת ומסודרת לפי נושאים.

בנוסף תקבלו תכנים בלעדיים לרשימת התפוצה שלי