כאבי גב כתפיים וצוואר, איך לא לסבול מהם?

כאבי גב, כתפיים וצוואר – איך לא לסבול מהם?

כולנו יודעים שכאב באופן כללי הוא חווייה לא נעימה, ובעיקר אם מדובר בכאב מתמשך לאורך זמן שמפריע לתפקוד היומיומי שלנו.

מי שחווה כאב גב משמעותי (או כאב בכלל) כבר יודע שהנטייה הטבעית שלנו היא להימנע ממנו כי אין כאב ללא סבל. אנחנו  נזהרים לא לזוז מהר מידי, לא לבצע תנועות חדות שמעוררות את הכאב, נמנעים מפעולות שגרתיות על אחת כמה וכמה לא עוסקים בשום פעילות גופנית כדי "לשמור" על עצמינו.

כמטפל ברפואה סינית משנת 1998 וכמורה לצ'י קונג אני מטפל באלפי אנשים החווים כאבים שונים בגוף, ולאורך השנים ראיתי שוב ושוב את המכנה המשותף לכולם: הרצון להימנע מכאב כמעט בכל מחיר יחד עם השאיפה שלנו "שזה יגמר" מהר. הגיוני סה"כ….לא?

לפני שנעבור לפתרונות, נבין איך עובד מנגנון הכאב??

כפי שהזכרתי, ברגע שחווים כאב אנחנו עוברים באופן מיידי למצב 'שמירה' מערכת העצבים שולחת פולסים בקצב מהיר מאוד אל השרירים באזור הכאוב בתגובה, אלו מעלים את הטונוס שלהם. כאשר שריר מעלה משמעותית את הטונוס שלו זה אומר שהוא הופך למכווץ מאוד ונוקשה מהסיבה הפשוטה שהגוף עושה זאת כדי להגביל את התנועתיות במקום הכאב.

לטווח הקצר, מדובר במנגנון אוטומטי והגיוני. הבעיה מתחילה שכאשר הכאב האקוטי (הזמני) חולף והופך לעיתים לכאב כרוני, כזה שמתמשך ימים, חודשים ויותר. בעקבות הכווץ הקבוע במקום, טווח התנועה שלנו באיזור הכאב מוגבל מאוד, השרירים שאמורים לעבוד בצורה חלקה וזורמת לא מתפקדים במלוא היכולת שלהם, הם נחלשים ולכן, תנועות שהיו יום יומיות ושגרתיות.. נפגעות. כלי הדם באזור הכאב לא מזרימים מספיק דם וחמצן, הנשימה שלנו רדודה ומקוטעת בגלל חווית הכאב עצמה.

מצד שני, כולנו מחפשים את תחושת "העונג", הרצון לחזור למצב הקודם, התקין והבריא או לפחות להקל עליו עד כמה שאפשר. כדי לחוות את התחושה הזו אנו נעזרים במשככי כאבים, אנו מסגלים הרגלי חיים שמפחיתים את הפעילות הגופנית שעשינו לאורך שנים, ונמנעים אפילו מהפעילויות השגרתיות והיומיומיות כמו שגרתיות פוחתות כמו ללכת למכולת ברגל, לנקות את הבית, לשחק עם הילדים או הנכדים וכו. עם הזמן, הגוף מסגל תנועות חדשות או אחרות כדי לפצות על הכאב והמגבלה ובעצם בלי שנתכוון, אנחנו יוצרים מנחי גוף לא טבעיים כדי שלא יכאב.

ומה עם פעילות גופנית?

אחת מהסיבות הכי נפוצות לכאב היא חוסר פעילות גופנית או פעילות גופנית לא מתאימה.

הגוף שלנו הוא מכונה משומנת וחכמה שמורכבת משרירים גידים ומפרקים שעובד ע"י מערכת הפעלה שהיא מערכת העצבים שלנו.

אם עוברות תקופות ארוכות ללא פעילות גופנית, לא עובדים על סיבולת לב ריאה כמו צעידה קבועה או רכיבה על אופניים. ולחילופין ישיבה ממושכת, הימנעות מפעילויות יומיומיות כמו סידור וניקיון הבית…הגוף שלנו הולך ומתנוון וממש 'מתייבש'. השרירים הופכים להיות רופסים וחלשים, הגידים והרצועות מתקצרים והגוף מאבד מהגמישות הטבעית שלו. הבעיה היא שכאשר נדרשת מאיתנו פעילות משמעותית אנו חשופים מייד לפציעות: גב תפוס, קרע בגיד ועוד..

החוויה הזו מחדדת את מנגנון הכאב והעונג, הגוף 'זוכר' את החוייה הלא נעימה, הוא רוצה להפסיק את הסבל, ושוב מתחיל מעגל ההימנעות.

איך חוזרים לפעילות גופנית אחרי הפסקה ארוכה?

כל כך הרבה אנשים הגיעו אלי לקליניקה בגלל פציעות ממאמץ יתר. הניסיון לחזור מהר לכושר, להיות כמו פעם, להוריד מהמשקל. במקום לבנות תוכנית פעולה הדרגתית כדי לחזור לפעילות, לא להסתער בבת אחת על "המטרה".

הפתרון הנכון לאורך זמן הוא, פשוט לתחזק את גופנו בצורה רציפה, לעשות פעילות אירובית עדינה. לדוגמא, 3 פעמים בשבוע צעידה של כחצי שעה. לשמור על גמישות הגוף ויכולת התנועה שלו בתרגולים ואימונים פשוטים בבית או בחוגים שבועיים.

לכאן נכנס תרגול הצ'י קונג כדרך נהדרת לתחזוקת הגוף ויכולת התנועה שלו. התרגול כולל תנועות עדינות ופשוטות שאפשר לבצע אותן בישיבה או בעמידה, נשימה מודעת אשר מזרימה מחדש את  החמצן והדם בגופנו ומשפרת את בריאות מערכות הגוף השונות. התנועות זורמות בצורה חלקה מאחת לשניה ולכן לא דרוש כושר גופני משמעותי כדי לתרגל ולהתקדם, והוא מתאים לכל גיל.

ישנם כמובן תרגולי צ'י קונג רבים מספור ולכן חשוב לנו לבחור את הסדרה הנכונה שמותאמת למצבנו ולפתרון בעיית הכאב שלנו.

לצורך כך בניתי 2 סדרות של תרגול צ'י קונג, במיוחד למצבי הכאב האלה. הראשונה היא:

 FREE NECK http://bit.ly/389WRYK   – הסדרה להקלה על כאבי כתפיים וצוואר 

ובסדרה השנייה אני מלמד תרגילים להקלה על כאבים אקוטיים וכרוניים של הגב התחתון – NO LBP

https://bit.ly/3cXbjDv

בברכת בריאות שלמה,

דניאל

שתפו לאדם שאתם אוהבים

שיתוף בפייסבוק
שליחה בוואטסאפ
שיתוף דרך מייל

פוסטים נוספים

קבלו במתנה את כל הפוסטים המובילים שלי בצורה מאורגנת ומסודרת לפי נושאים.

בנוסף תקבלו תכנים בלעדיים לרשימת התפוצה שלי